Hypatia din Alexandria

Personajul istoric și legenda modernă
Anul apariției: 

Descriere

„Bazându-ne pe cele mai importante surse și pe analiza lor, putem afirma cu certitudine că conflictul  dintre Orestes și Chiril s-a încheiat într-o manieră și pentru un motiv cunoscut și folosit de veacuri: crima cu scop politic. Au ucis o persoană care era un pilon principal al opoziției, care prin autoritatea ei și prin legăturile ei politice oferea sprijin reprezentantului autorității statului în Alexandria." (Autorul)

*

Împărțită în trei părți, „Legenda literară a Hypatiei”, „Hypatia și cercul ei” și „Viața și moartea Hypatiei”, lucrarea de față distinge între fapt și speculație în efortul de reconstituire, pe baza fragmentelor istorice păstrate, a portretului acestui personaj al Antichității care a fost utilizat cu ardoare, mai ales în ultimele două secole, de susținătorii ideologiilor anticreștine și/sau anticlericale.

<Colecția Historia Christiana, nr. 10>

Semnalări

„Sînt personaje istorice a căror receptare, legendară sau polemică, are o greutate mai mare decît adevărul factual al propriei lor vieți. Devenind simboluri ale unor cauze sau curente de gîndire, cunosc o posteritate care merită ea însăși să fie cercetată ca fenomen cultural sau social. Hypatia din Alexandria, filosoafă și matematiciană, este un astfel de personaj, ca și împăratul Iulian Apostatul, pentru a-i numi doar pe cei aflați în centrul a două momente critice ale istoriei creștinismului în Antichitatea tîrzie. [...] Mai subtil sau mai direct, uciderea sa cumplită a fost considerată adeseori, atunci ca și acum, ca simbol al fanatismului noii religii al cărei scop era distrugerea splendidei lumi vechi. Procesul de simbolizare s-a accentuat atît de mult – întemeiat, e drept, pe un tip de a face istorie cu agendă filosofică sau (anti)religioasă –, încît aproape că nu mai poate exista o dezbatere asumată cu modestie și prudență de ambele părți. Nu este vorba, nicidecum, de a nu condamna crima, despre care s-a spus încă din acea perioadă că pătase Biserica Alexandriei. Uciderea Hypatiei de către un grup de fanatici care-și spuneau creștini e un fapt istoric incontestabil. Problema e, pe de o parte, să înțelegem cum s-a putut ajunge aici, iar, pe de altă parte, să parcurgem această căutare a adevărului cu minimul posibil de prejudecăți și parti-pris-uri, indiferent cît de dificil și de inconfortabil ar fi. O astfel de invitație este cartea Mariei Dzielska (1942-2018), Hypatia din Alexandria. Personajul istoric și legenda modernă, în traducerea Anei-Lorina Iacob și sub îngrijirea neobosită a lui Dragoș Mîrșanu, coordonatorul colecției „Historia Christiana“ a Editurii Doxologia din Iași.” (Bogdan Tătaru-Cazaban, Dilema Veche).

„Cu toţii ştim câte ceva despre Hypatia (cca 355-415), „philosopha alexandrina" (J.C. Wemsdorf), însă cei mai mulţi  dintre noi şi-au obţinut informațile cel mai probabil din legenda literară, care s-a construit în jurtul personajului istoric, și nu din izvoarele antice, care s-au păstrat. Ediţia publicată de curând la Editura Doxologia vine să umple un gol în literatura autohtonă cu privire la epoca în care a trăit şi, mai ales, a murit Hypatia. Unele perspective înclinate mai degrabă spre legendă şi exagerare s-ar m-ai putea tempera citind studiul cercetătoarei poloneze.” (Florin Crîșmăreanu, Convorbiri literare).

Autor

Maria Dzielska (1942-2018) a fost un clasicist și istoric polonez, care a deținut catedra de Istorie Romană la Universitatea Jagiellonă din Cracovia. Autoare a unei traduceri comentate a operelor Sfântului Pseudo-Dionisie Areopagitul, a alcătuit studii privind personalități ale lumii antice precum Apollonius din Tyana, Proclus și, îndeosebi, Hypatia din Alexandria, căreia i-a dedicat acest scurt volum ce s-a bucurat de un succes remarcabil, fiind tradus în mai multe limbi.

Contribuții

Ana-Lorina Iacob (traducere din limba engleză)

Dragoș Mîrșanu (ediție îngrijită, cuvânt înainte și anexă)