Tablouri din istoria culturală a religiozității ruse

Anul apariției: 

Descriere

Cartea de față explică punctele principale ale istoriei culturale și spirituale ruse, care ar trebui să fie cunoscute de oricine dorește să înțeleagă ce se întâmplă astăzi în Rusia. Analiza, documentată prin intermediul unei selecții de opere literare și artistice, începe cu „preistoria” Crimeei grecești și ajunge până în prezent. Spre deosebire de majoritatea studiilor de acest fel, această carte interpretează „Rusia” din perspectivă „postcolonială”. Astfel, rezultă de aici nu o istorie unitară a imperiului rus și a spiritualității ruse, ci descrierea unui complex de tradiții naționale și religioase care au modelat spațiul Europei de Est, incluzând „contraculturile” ruse și influențele germane, mongole, evreiești, catolice sau polono-lituaniene. O atenție deosebită este acordată Ucrainei, moștenitoarea „celeilalte Rusii”.

*

Martin C. Putna (n. 1968) este istoric și critic literar. A studiat filologie clasică și slavistică la Praga și teologie la České Budějovice. Predă la Universitatea Carolină din Praga din 1991, fiind profesor de antropologie culturală. A mai lucrat ca redactor al revistei Souvislosti și ca director al Bibliotecii Václav Havel

<Colecția Historia Christiana, Seria Studii>

Semnalări

„Apărută în 2014, anul anexării Crimeii de către Federația Rusă, cartea cehului Martin C. Putna Tablouri din istoria culturală a religiozității ruse se dovedește a fi nu doar un studiu aprofundat al problemei anunțate, dar și o carte profetică. Pentru spațiul românesc, traducerea excelentă semnată de Maria-Mădălina Mihai și publicarea ei, la zece ani de la apariția originalului, în colecția Historia Christiana, poziția 13, la Editura Doxologia, se arată a fi absolut necesară. De ce? Pentru că cititorul român află în ea răspuns la multe întrebări și nedumeriri cu privire la o problemă care interesează nu doar pentru că oferă informații bine documentate și atent selectate din noianul unor date mitologice, istorice, culturale, spirituale, antropologice, sociale și psihologice, dar și pentru că această problemă a intrat în jocul complex, ambiguu și propagandistic al puterilor ce-și arogă acum dreptul de a dispune de adevăr după bunul lor plac și după cum le dictează interesele, instaurînd minciuna ca politică de stat.” (Livia Cotorcea, Expres cultural)

„Avem în față o lucrare erudită, lucidă, ce încearcă să surprindă o istorie culturală densă, cu foarte multe informații ce trebuie interpretate, analizate, nu numai despre Rusia, ci și despre alte țări din regiune, precum Ucraina și Belarus. Cititorul va descoperi în acest volum multe teme ce necesită o reflecție atentă. Personal, mi se pare interesant faptul că în toate epocile sale, zugrăvite printr-o multitudine de „tablouri”, cultura rusă s-a mișcat întotdeauna într-o direcție creatoare doar în momentele în care s-a inspirat din centrele culturale și civilizaționale ale Europei, Bizanțul într-o primă etapă, apoi Occidentul, prin „ferestrele” sale, care s-au numit la un moment dat fie Novgorod, fie Polonia, în alte vremuri.” (Florin Crîșmăreanu, Convorbiri literare).

Autor

Martin C. Putna

Contribuții

Maria-Mădălina Mihai (traducere din limba cehă)

Iulia Nițescu (ediție îngrijită)